Tegyük fel, hogy valaki vagy valami felidegesít. Vagy nagyon aggódsz valami miatt. Érzed, hogy görcsbe rándul a gyomrod, a torkodban dobog a szíved, izzad a tenyered, kiszárad a szád, megfájdul a fejed, lerágod a körmöd izgalmadban, harapdálod a szád szélét. Legszívesebben üvöltenél egy nagyot – egyébként ez sem egy rossz terápia – de az adott helyzetben ez nem kivitelezhető.

A következő a teendőd:

  1. Fogalmazd meg, mi az, ami idegesít, aggaszt, vagy ami miatt szorongsz. Ez lehet egy konkrét helyet, egy személy, vagy egy általános negatív állapot is.
  1. Figyelj befelé, és fogalmazd meg, mit érzel az adott helyzettel vagy személlyel kapcsolatban. A kopogtatás sikere nagyrészt azon múlik, mennyire pontosan fogalmazod meg a rossz érzéseidet. 0 és 10 között határozd meg ennek az érzésnek az erősségét.
  1. Ezután jön az ún. ráhangolódó mondat, aminek a felépítése mindig ugyanazt a sémát követi:

Bár ………(ide kerül a helyzet és az érzés megfogalmazása)…………., mégis mélyen és teljes egészében szeretem és elfogadom magam.

Például:
Bár nagyon be vagyok szarva ettől a helyzettől, mégis mélyen és teljes egészében szeretem és elfogadom magam.
Bár totál kiborít a főnököm, mégis mélyen és teljes egészében szeretem és elfogadom magam.
Bár gyomorgörcsöm van, amikor a keddi beszámoltatásra gondolok, mégis mélyen és teljes egészében szeretem és elfogadom magam.
Bár rettentően izgulok a holnapi vizsgától, mégis mélyen és teljes egészében szeretem és elfogadom magam.
Bár pánikba esem, amikor az értekezleten angolul kell megszólalnom, mégis mélyen és teljes egészében szeretem és elfogadom magam.

  1. És akkor jöjjön a negatív érzések kikopogtatása, ami a következő két szakaszból áll:
  • Háromszor hangosan ismételd el a ráhangolódó mondatot, miközben az egyik kezed négy ujjának ujjbegyével finoman ütögeted a másik kezednek azt a részét, amivel a karatésok kettéhasítják a téglát (ez az ún. karate kézél) Utána vegyél egy nagy levegőt, és lassan fújd ki.
  • Utána kopogtasd a képen látható nyolc pontot a megadott sorrendben, miközben hangosan kimondod a negatív érzéseidet. Utána vegyél ismét egy nagy levegőt, és lassan fújd ki.

Szemöldök belső sarka (1): A szemöldök orrhoz közelebb eső vége
Szem sarka (2): A külső szemzug kemény csontja
Szem alatt (3): Az arccsontnak a szem alatti része
Orr alatt (4): Az orr és a felső ajak közötti pont
Áll (5): Az alsó ajak és az áll közötti kis bemélyedés
Kulcscsont (6): A kulcscsont kidudorodó éle alatti pont
Kar alatt (7): Hónalj alatt kb. 5 centivel, nőknek ott, ahol a melltartó pátja fut (Ha nem hordasz melltartót, akkor egyrészt irigykedem, másrészt meg ez a pont a mellbimbó vonalán van a hónalj alatt)
Fejtető (8): A fejtető teljes felülete

Íme néhány tipp a helyes kopogtató technika elsajátításához:

  • Az arcodon található pontokat két ujjal (mutató- és középső ujj), a felsőtesteden és a fejtetőn található pontokat négy ujjal (mutató-, középső-, gyűrűs-, és kisujj) kopogtasd.
  • A kopogtatást végezd finoman, nem cél, hogy fájdalmat okozz magadnak.
  • Egy ponton 7-9 kopogtatást végezz. Ez pont annyi, amennyi idő alatt kimondasz egy mondatot, nem kell számolni is közben.
  • Ha hosszúak a körmeid, különösen figyelj rá, nehogy a körmöd hegyével kopogtass, hanem az ujjbegyekkel.
  • Az első 3 pontot a szem körül (1-3), és a kulcscsont alatti pontot (6) egyszerre két kézzel, jobb és bal oldalon is kopogtathatod.

Minden pontnál a kopogtatás közben hangosan mondd ki az érzéseidet a helyzettel kapcsolatban. Az is jó, ha ugyanazt a mondatot ismétled minden pontnál.

Azt javaslom, hogy csinálj 2-3 kört ugyanarra a helyzetre. Ez azt jelenti, hogy 2-3x egymás után végigkopogtatod a 8 pontot, és minden pontnál kimondod hangosan a negatív érzéseidet. Nyugodtan cifrázd, vérmérséklettől függően a nyomdafestéket nem tűrő kifejezések is bőven beleférnek.

Ha ásítasz, nevetsz vagy elsírod magad, az biztos jele az elengedésnek.

Utána skálázd be magadban az érzés erősségét. 0 és 10 közötti skálán most mennyire erős a pár perccel ezelőtti állapothoz képest?

Ha 3 vagy annál magasabb az érték, akkor kezdd elölről. A ráhangolódó mondat ekkor egy kicsit másképp hangzik:

Bár van ez a maradék ………(ide kerül a helyzet és az érzés megfogalmazása)…………., mégis mélyen és teljes egészében szeretem és elfogadom magam.

És miután kikopogtattad a rosszat, be lehet kopogtatni a pozitív megerősítéseket is, de ez már egy következő írás témája.

Gratulálok! Megcsináltad az első villám stresszoldást.

Ha van kedved, írd meg nekem, hogy sikerült. Ha pedig tetszik, amit olvastál, ne tartsd titokban. Add tovább az ismerőseidnek a hírt, hogy létezem.

Fedezd fel a színeidet, és ragyogj!

Sok szeretettel:

Emese