• Előfordult már az életedben, hogy hosszabb időn át viselted a “köszönöm jól vagyok” maszkot, miközben belül próbáltad elállítani a szíveden a vérzést?
  • Előfordult már, hogy kifelé te voltál a tökéletesség mintaképe, miközben belül azt gondoltad magadban, hogy “nem vagyok elég jó”?
  • Előfordult már, hogy este zokogva aludtál el, hogy nem bírod tovább, de másnap reggel megráztad magad, feltetted a legszebb mosolyodat, hogy ne lássa rajtad senki a valódi érzéseidet?

A minap az Újrakezdők című filmbe kezdtem bele (végig nem néztem, mert annyira nem tetszett), de volt benne két jelenet, ami szíven ütött. Az elsőn a főszereplő Catherine Zeta Jones, aki éppen elvált az őt megcsaló férjétől, és két gyerekével a született feleségek életet az egyedülálló dolgozó nő életre cseréli, büszkén mondja a konditeremben a barátnőjének, hogy ő már túl van az egészen, és soha nem volt még ilyen jól, mint most. A következő jelenetben pedig a női önvédelmi klubban kocsisokat megszégyenítő cifra káromkodásokkal kísérve veri agyon a Michelin babának beöltözött srácot.

  • Neked van valamilyen módszered a benned felgyülemlett feszültség és stressz oldására? Sportolsz, meditálsz, relaxálsz, használod az agykontrollt?
  • Egyáltalán, van „énidőd”?
  • Szereted-e magad annyira, hogy legyen időd a saját érzéseidre?
  • Elfogadod-e magadat teljes egészében akkor is, amikor éppen nem érzed magad tökéletesnek?
  • Elhiszed-e, hogy bármit is teszel, az akkor és ott a lehető legjobb, amit adhatsz magadból?

Mi okozza a stresszt az életedben? Én szeretek mindent leegyszerűsíteni, úgyhogy a nem tudományos, Emesés verzió így hangzik: amikor az veled szemben támasztott elvárások, érkezzenek akár saját magadtól, akár a külvilágtól, valamint az éppen aktuális teljesítményed, eredményed, reakciód, vagy tetteid nem fedik egymást, és ez rossz érzést okoz benned.

Tudtad-e, hogy a stressz megszüntetésének, vagy oldásának kétféle megközelítése van attól függően, hogy rajtad múlik-e a stresszt kiváltó ok megszüntetése vagy sem.

  • Ha rajtad múlik, akkor tudod a választ: tégy érte! Ez annyira egyszerűen hangzik, mégsem olyan könnyű. És tudod, miért nem? Mert mi, a XXI. század emberei problémamegoldók vagyunk. Minden problémára azonnal tudjuk a megoldást. Csakhogy a legtöbbször nem az igazi problémát oldjuk meg. Ugyanis problémafeltárásban és problémaazonosításban már korántsem jeleskedünk. Mi a megoldás? Ne akarj minden problémát azonnal megoldani! Adj időt magadnak, hogy megértsd a lényeget. Lassíts. Mondd azt: „Még át kell gondolnom, mielőtt döntök.”
  • Ha nem rajtad múlik a stresszt kiváltó ok megszüntetése, akkor oldani kell a negatív érzéseidet. Vannak erre elkerülő stratégiák (alkohol, drogok, agresszió, evés), amik elterelik a figyelmedet a rossz érzésekről. Tompítják ugyan a negatív érzéseket, de csak rövid távon. Arról nem is beszélve, hogy veszélyesek. Vannak kérődző stratégiák, ilyen például amikor elszigeteled magad a külvilágtól, kerülöd az emberek társaságát, aggodalmaskodsz a helyzeteden, vagy állandóan arról beszélsz, milyen rosszul mennek a dolgaid, de nem teszel ellene semmit. Az elkerüléssel és a kérődzéssel az a baj, hogy elmélyítik a depressziót. Egyedül az elterelő stratégiák sikeresek a negatív érzések kezelésében, mert azzal, hogy elmerülsz valamilyen kellemes tevékenységben (sportolsz, táncolni, moziba, színházba mész, találkozol a barátaiddal, közös programot szervezel a családdal), növeled a kontroll érzését, miközben levegőhöz jutsz.

Mindez azonban csak akkor működik, ha szembenézel a rossz érzéseiddel. Ha elfogadod, hogy nem vagy tökéletes. Hogy lehetsz rossz passzban. Hogy lehetsz szomorú. Hogy lehetsz döntésképtelen.

Vedd észre, ha elkerülő vagy kérődző stratégiákba menekülsz.

Légy jelen a saját életedben!

Öt lépés, amit azonnal bevethetsz, ha észleled magadon a stressz jeleit:

  1. Nevess magadon! A nevetés endorfinokat szabadít fel, amelyek segítenek a feszültség oldásában.
  2. Étkezz egészségesen! Felejtsd el az édességeket. Zöldség, gyümölcs, hal, grillezett húsok, hidd el, a gyomrod hálás lesz érte!
  3. Csinálj valamit, ami megnyugtat és kikapcsol: olvass, hallgass valami jó zenét, táncolj, sportolj, sétálj egy jót, szabadítsd fel a benned szunnyadó energiákat!
  4. Beszélgess egy jót! Támaszkodj a barátaidra vagy a társadra.
  5. Relaxálj, meditálj, kopogtass, gyakorold az agykontrollos technikákat. Bármit, ami neked bevált, és segít visszanyerni a lelki békédet.

Ezzel előkészíted az elmédet, hogy jó döntéseket tudj hozni. Azonosítsd a valódi problémát, és mérd fel a reális megoldási lehetőségeidet.

Ne feledd, mindig van választási lehetőséged. Hiszek abban, hogy sokkal jobb eredményekre is képes vagy, mint amit eddig megtapasztaltál magadról.

Abban is hiszek, hogy képes vagy az életedet teljesebbé tenni, és ehhez minden szükséges adottsággal rendelkezel.

Fedezd fel a színeidet, és ragyogj!

Sok szeretettel:

Emese